منتديات المسيو

انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول Uuo_oo10

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات المسيو

انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول Uuo_oo10

منتديات المسيو

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

moneka
محمد اسامه
6 مشترك

انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول

محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول Empty انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول

مُساهمة من طرف محمد اسامه الأحد أغسطس 14, 2011 3:40 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيكوا يا شباب وازى احلى منتدى
    حورنا النهاره
    انك انت لو الريس الجديد ايه هما اهم القرارات الى هتخدها بمجرد ما تعد على الكرسى
    مش لازم 10 على الاقل 5
    محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول Empty رد: انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول

مُساهمة من طرف محمد اسامه الأحد أغسطس 14, 2011 3:48 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

من الاول كده هخليها اسلاميه لا مدنيه لا علمانيه لا عسكريه

1- هعزل ال*** و **** *** عشان مش عارفين يمشوا البلد
    2- هدخل ظابط مجنون بطبنجه على حسنى والشله عشان نهدى الجو
    3- هخلى كل يوم بعد الساعه 1 بالليل كل المحلات تقفل والناس تنزل تنضف الشارع والى شارعه تانى يوم يبقا موسخ كل عماره عليها غرامه 10 جنيه
    وكمان اساسا الناس لما هتتعب فى تنضيف شارعها مش هترمى زباله تانى
    4- همنع لبس البنات للبنطالونات نهائيا ولان الرسول صلى الله عليه وسلم قال
    لعن الله الرجال المتشبهين بالنساء والنساء المتشبهات بالرجال
    5-استنوا الرد الى جاى فيه الباقى عشان صوابعى وجعتنى

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول Empty رد: انت لو الريس الجديد ايه هما اول 10 قرارات هتاخدهم الاول

مُساهمة من طرف محمد اسامه الإثنين أغسطس 15, 2011 3:22 pm

5- هخلى للتعليم ميزانيه مفتوحه
    6- هلخى الاجازة فى المدارس وهقلل عدد السنين وهخلى الاجازه هى شهر رمضان بس وبين كل امتحان ترم اسبوعين اجازه
    7- هعمل اكبر 10 مصانع اسلحة حديثه
    8-هعمل 20 موقع كل واحد من المواقع دى مختص بحاجه يبقى فيه قسمين قسم اهم الاخبار والقسم التانى ان الواحد يقدر يبدى كل اسبوع 3 اراء
    نظام شورى
    8- اى شركه او فرد مكسبها اكتر من مليون فى السنه هناخد منها فى الشهر 10% من المكسب وندى الفقراء
    9- هرجع مصر الاولى فى الزراعه
    10- هصلح علاقاتى بين كل الدول العربيه وهطلع شباب مصر العاطل لدول الخليج بامر من رؤساء دول الخليج نفسهم

ولو سمحتم كله يبدى اراءه فى كلامى ويكتب ال10 نقط بتوعوتوا
    moneka
    moneka
    مشرف القسم العام
    مشرف القسم العام

مُساهمة من طرف moneka الثلاثاء أغسطس 16, 2011 7:56 am

شكرا جدا لمضوعك الحلو يا محمد وانا عن نفسي
    بشأن التعليم
    1- هخلي ميزانية مفتوحة للتعليم وهلغي وجود مدارس خاصة لان هتكون المدرسة العامة احسن كتير من الخاصة واكيد مش هيكون في دروس خصوصية وههد كل المداس القديمة وهتبقى كل محافظة فيها مدرسة واحد بس فيها الامكانيات لكدا بفصول كبيرة ومطورة وملاعب واسعة وحممات سباحة وبيها مكان للكفاتريات

2- طبعا فكرة غريبة فكرة مدرسة وحده في كل محافظة بس اول حاجة هندرس المحافظة دي كويس ونشوف عدد الطلاب اللي فيها وبعد كده نبدأ نبني مدرسة تناسب الاعداد دي واكتر وهتبقى المدرسة دي ذي مدينة كاملة فيها عدد كبير من المباني ذي مبانى للدراسة ومبانى تاني للرياضات المختلفة ومباني تاني للفنون ومبنى للعلاج هيكون ذي مستشفى للطلبة خاصة بالمدرسة وهيكون في مينى للاخصائين النفسين لكل الطلبة

3-هخلي اليوم الدراسي من الساعة8 صباحا الى9 مساءا ويكون اليوم متقسم يعني يكون ربع اليوم للدراسة وانه يستقبل معلومات بكل الطرق المختلفة والربع التاني من اليوم انه يبدأ "نقول انه يحل الواجب" او انه يطبق اللي اخده بطرق مختلفه والنصف الباقي من اليوم هيكون لممارسة الرياضة ويكون في كل انواع الرياضة ذي
    ألعاب القوى
    ألعاب الساحة والميدان (ألعاب القوى).
    ألعاب جماعية
    العاب القتال
    وهي عموماً الرياضات التي يتبارى فيها الرياضيون بقتال بعضهم البعض.
    ركوب دراجات
    الألعاب الرياضية التي تستعمل دراجات
    جمباز
    ألعاب رياضية في الهواء الطلق
    ألعاب مضرب
    الألعاب الرياضية التي يستخدم فيها مضرب لضرب كرة أو جسم آخر.
    ألعاب عقلِ الرياضية
    الألعاب الرياضية التي تَتطلّبُ قليلاً أَو لا قدراتَ طبيعيةَ (تَرى أيضاً لعبة طاولة s).

وطبعا هحتاج عدد كبير من مدرسين الاالعاب اصحاب الخبرة بانواع الرياضات دي واللي مارسوها وكمان الدروس الفنية زي الموسيقى ومافيها والفنون المسرحية ذي التمثيل والفنون الاستعراضية وما شابه وكمان الشغال اليدوية بكل انواعها
    وكل واحد من الطلبة حر يختار الشئ اللي يحب يمارسه وطبعا هيكون ممارسه بجد مش لعب وهزارو وكمان كل واحد يقدر يغير الشئ اللي مشترك فيه بس ميكنش في حد مش مشترك في حاجة هيكون في مسابقات مش امتحنات

4- هزود راتب المدرسين كويس اوي وهدي لكل اسرة من اسر المدرسين شقة قريبة من المدرسة اللي بيعملو بها ومش هيكون لاي مدرس عين انه يفكر في انه يدي دروس علشان يزود راتبه ولازم يكون عنده عده طرق للشرح وكمان للتواصل مع تفكير الطلاب

هكملمك بعدين سوري اصل عندي مشوار

عدل سابقا من قبل moneka في الجمعة أغسطس 19, 2011 7:26 pm عدل 1 مرات
    AmRo
    AmRo
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

مُساهمة من طرف AmRo الثلاثاء أغسطس 16, 2011 7:57 pm

السلام عليكم
    الغالى محمد اسامة و الغالية مونيكا
    معكم دكتور عمرو المسيو رئيس الجمهورية المؤقت (لمدة ربع ساعة بس لحد ما اخلص الرد) و دى بقا قراراتى لشعب مصر العظيم :
    1 شوفو يا شباب انا هاقلل عدد سنين التعليم يعنى يبقا الواحد متخرج من كليته و يقدر يشتغل و يفتح بيت و هو عنده بالكتير 20 سنة
    و مش عاوز حد يقوللى انت كدا هتزود البطالة غير لما تشوفو القرار التانى دا
    2 هاقلل سن المعاش و اخليه 40 او 45 سنة
    يا سلام الواحد يطلع من شغل الحكومة و هو عنده 45 و لا 40 و يريح دماغه من الروتين و الملل ...... و يشوف حياته يفتحله مشروع حلو كدا ........ و كمان يوفر مكان للشباب اللى طالع ...... و الموضوع دا تقريبا هيقضى على البطالة خالص ....... و حرام الشاب اللى زى الورد دا يستنى لحد ما الباشا اللى ع الكرسى يوصل 60 سنة لولا ما يلاقى مكان

3 بالنسبة للتعليم .. هنخلى كل المواد اللى يدرسها الطالب تبقا اختيارى يعنى هو يختار من غير قيود المواد اللى تناسب قدراته و تفكيره .... و انا مش شايف اى اهمية فى ان طالب العلمى لازم يختار مادة ادبية اجبارى (طب ليه الرخامة دى) و كمان ليه طلاب ادبى يختارو مادة علمية (طبعا دا اجبارى دلوقتى مش عارف ليه )

4 برضو تبع التعليم .. عاوز الغى حكاية المجموع يعنى كل واحد يدخل الكلية اللى هو عايزها و شايف انها تناسب قدراته ... محدش يقولى كدا يبقا مفيش تكافؤ فرص .. اصبر و افهم .. انا هاخلى كل كلية يبقا ليها اختبار (زى اختبارات القدرات كدا) و يكون الاختبار دا فى كتاب فيه مواضيع من المواضيع المدروسة فى الكلية .. الطلبة تاخدو فى شهرين و يمتحنو فيه .. و يقبل الطلاب حسب المجموع فى الامتحان دا

5 أما الشرطة بقا ..... يا سلام .. اسمع يا سيدى (قصدى يا شعبى )
    هاخلى الشرطة يبقا ليها عربيات بتعدى فى الشوارع على طول و يبقا كل شارع فيه عربية شرطة راكنة و فيها على الاقل 10 ظباط
    دول بقا يبقو فى الشوارع على طول .. و بكدا مفيش مشاكل هتكون (ان شاء الله) و على فكرة النظام دا مطبق فى السعودية كل شارع تلاقى مجموعة من الظباط و تلاقيهم مصاحبين المواطنين و حاجة تمام التمام

6 هتقولولى على استصلاح الاراضى .. ما تخافوش يا شعبى .. مش ناسى
    عارفين فرعين دمياط و رشيد اللى فوق دول
    اللى بيكبو المية الزايدة فى البحر
    لا بقا انا هأسدهم و أعمل منهم قناة (أسميها قناة المسيو ) تدخل على الصحراء الغربية و ابقو شوفو الصحراء الغربية فى ظرف شهور هتبقا عاملة ازاى

7 طبعا هتقولولى الفقرا يا ريس .. انا سامع يا شعبى
    بصو بقا يا مصريين انا هاظبطكم
    هأخلى كل واحد فى الشعب ليه نصيب من الدخل القومى .. أكيد المشاريع اللى هاعملها (و خصوصا مشروع قناة المسيو ) هتاخد فلوس كتير ... بس ان شاء الله الفلوس هتكفينا .. و بعدين حتى لو الدخل قل شوية فى مرحلة البناء و الانشاء للمشروعات .. و بعدها هيزيد فى المكسب و النماء
    (ان الله يحب الصابرين )

8 هاقول للشعب كله على جروبى و اسمى ع الفيس بوك و كمان اميل الياهو .. و اللى حد يدايقو يجى على طول ... بس طبعا عشان مشغولياتى هأعين لجنة مخصوصة لمتابعة الفيس بوك و اخبارى بالمواضيع أول بأول

9 بخصوص النت .. هيبقا لكل وزير او وزارة موقع او حتى صفحة ع الفيس عشان ما يبعدوش عن الشعب

10 بخصوص الرشاوى و الفساد ... هأخلى عقوبة الرشوة قاااااسية جداااااا .. و بكدا انت هتبقا ملك و الموظف هيبقا خايف انك انت تفتح الموضوع معاه أصلا .. و لو لقيتو واحد مش راضى ينسى قديمه قدمو شكوى للجنة مكافحة الرشوى و الفساد (اللى هاعملها).. او اكتبولهم شكوى ع الفيس بوك .. ومتخافش .. الكاميرات اللى هابقا حاططها فى كل حتة هتكشفهولنا .. ما هو اكيد غيرك ادالوه رشاوى متصورة يا معلم (يحيا العدل)

11 بالنسبة للصحة بقا .. هأطور المستشفيات و أخلى فيه عيادات متنقلة فى كل مكان .... و هأوفر الأدوية كلها بالمجان فى المستشفيات الحكومية .... و ما تقلقوووووووش يا شعبى .

لو جاتنى افكار تانى يا احلى شعب فى الدنيا هأقولهالكم
    و كفاية كدا دلوقتى
    تحيا مصر تحيا مصر
    محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

مُساهمة من طرف محمد اسامه الثلاثاء أغسطس 16, 2011 10:24 pm

واللهى العظيم انت لو نزلت يا دكتور عمرو لديك صوتى انت مش محتاج تعليق على ارءك
    انت رديدت على كل التعليقات منغير ما نقولها

بس انت مش شايف ان المزانيه مش هتساعد فى كده
    وبعدين انت لو خليت المعاش على 45 يبقا هتدفع معاشات يا ما

رأى فى الصحة
    هلغلى العلاج بالمجان وهخلى بالتأمين الشهرى يعنى كل واحد يدفع فى الشهر 2 جنيه شوف بقا الدوله هيدخلها كام كل شهر دا كدا انت مخلى الصحه شيلا نفسها بزياده

AmRo
    AmRo
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

مُساهمة من طرف AmRo الأربعاء أغسطس 17, 2011 1:00 am

محمد اسامه كتب:

دا شرف ليا يا محمد و شكرا ع الثقة الغالية دى

طب شوف القرارات بتاعت الميزانية تحت

رأى فى الصحة
    هلغلى العلاج بالمجان وهخلى بالتأمين الشهرى يعنى كل واحد يدفع فى الشهر 2 جنيه شوف بقا الدوله هيدخلها كام كل شهر دا كدا انت مخلى الصحه شيلا نفسها بزياده

محل دراسة

اولا منور يا ابو اسامة

و الف شكر على صوتك .. و اتأكد انك فى ايد امينة

أما بقا عن موضوع المعاشات الكتيرة و الميزانية

ف كويس انك خلتنى آخد بالى من النقطة دى

الميزانية

ازاى تزيد

خد القرار ده

12 هاراجع كل الاتفاقيات و مش هاخلى غير اللى فى مصلحتنا يعنى الغاز الطبيعى اللى كان بيتباع بالخسارة .. لا يمكن نخسر فيه تانى

13 لازم نطبق نظام التبادل بين الدول يعنى ما ابقاش انا باستورد منك حاجات بالشىء الفلانى و انت ما بتستوردش منى حاجة ... لأ عشان استورد منك انت كمان تستورد منى

يعنى يبقا الميزان متكافئ

عااااااااارف ان مواطنين كتييير هتقوللى : يا ريس هنصدر ايه بس ما تخلى الطابق مستور

و انا من هنا بقول :: يا شعبى لازم ما ننساش الصحرا اللى اتفقنا اننا هنعمرها مع بعض .. و اكيد هنقسمها تقسيم جميل جدا

يعنى نكتر من القمح عشان ما نستوردش تانى و نصدر و نرجع دورنا التاريخى دا احنا كنا ملوك القمح يا مصريين

و كمان نشوف مصانعنا .. نشوف لو فيها مشاكل نظبطها عشان تبقا الصناعة المصرية عالية و محترمة

14 القرار الاهم و الاخطر بالنسبة للميزانية

دا القرار اللى هيوفر للدولة ملايين الملايين

انتو عارفين يا شعب مصر ان المرتبات بتاعة دكاترة الجامعات و غيرهم كبيرة جدا لدرجة انها ممكن توصل نص مليون او اكتر

انا هاعمل حد ادنى الفين جنيه (يعنى اقل واحد هياخد الفين جنيه مرتب ) و حد اقصى 50 الف جنيه(طبعا محل دراسة .. بس انا مش ناوى ازودها)

على فكرة كدا انا بأوفر على الدولة فلوووووووووس كتيرة جدا

هنستخدمها فى المشاريع و المعاشات .. و الميزانية هتزيد .. و نصيب الفرد فى الدخل القومى هيزيد و هتحلو

أما بالنسبة للصحة فأنا هادرس رأيك و ممكن امشى بيه لو لقيت الميزانية هتقصر معايا ... أما لو الميزانية تمام هأدلع الشعب دا

و طبعا اى تعليق انا هنا موجود (انتو بتعيشونى فى جو غير الجو) يلا هانزل دلوقتى من على كرسى الحكم بس مستنى تعليقاتكم عشان أطلعله تانى ( مؤقتا) و لو جاتنى افكار جديدة هقوول
    AmRo
    AmRo
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

مُساهمة من طرف AmRo الأربعاء أغسطس 17, 2011 1:15 am

محمد اسامه كتب:

بسم الله الرحمن الرحيم

معلش يا ريس .. يعنى ممكن تعزل الناس الوحشة اللى فيهم انما لو فيه ناس كفء بلاش شيل اللى مش عارفين يصلحوها

يعنى قرار طايش شوية بس هنعديها ... مع انها كدا ممكن تولع
    3- هخلى كل يوم بعد الساعه 1 بالليل كل المحلات تقفل والناس تنزل تنضف الشارع والى شارعه تانى يوم يبقا موسخ كل عماره عليها غرامه 10 جنيه

يا سلام عليك .. عظيم القرار دا

انا معاك جدااااااااااا

محمد اسامه كتب:
    ماشى
    6- هلخى الاجازة فى المدارس وهقلل عدد السنين وهخلى الاجازه هى شهر رمضان بس وبين كل امتحان ترم اسبوعين اجازه
    بس كدا الطلبة ممكن تزهق من المدرسو اللى فيها يعنى بحبحها شوية فى الاجازة
    يا رب تقدر تكمل و يسيبوك فى حالك .. بس اقولك ايه .. اشمعنا يعنى ... اعمل يا ريس و ربنا معاك و احنا كمان
    8-هعمل 20 موقع كل واحد من المواقع دى مختص بحاجه يبقى فيه قسمين قسم اهم الاخبار والقسم التانى ان الواحد يقدر يبدى كل اسبوع 3 اراء
    نظام شورى
    عظيم
    8- اى شركه او فرد مكسبها اكتر من مليون فى السنه هناخد منها فى الشهر 10% من المكسب وندى الفقراء
    اهو دا كلام الناس العاقلين
    على الرغم من الصعوبة و التعب بس هنقووول معااااك :: ان شاء الله يا ريس
    10- هصلح علاقاتى بين كل الدول العربيه وهطلع شباب مصر العاطل لدول الخليج بامر من رؤساء دول الخليج نفسهم
    بالنسبة للعلاقات لازم تصلحها يا ريس
    انما شبابنا عاوزين نستفيد بيهم

انا ابديت رأيي الخاص يا ريس.. و صوتى معاك (دا طبعا لو انا ما اترشحتش).. شد حيلك انت بس

عاشق الحرمين
    عاشق الحرمين
    لسة عضو جديد
    لسة عضو  جديد

مُساهمة من طرف عاشق الحرمين الأربعاء أغسطس 17, 2011 6:40 am

بسم الله و الصلاة و السلام على رسول الله صلى الله عليه و سلم أما بعد
    هحقق إن شاء الله 5 حاجات
    1- العدل
    2- العقول المتحررة
    3- الإخلاص و الإتقان
    4- السرعة و الدقة
    5- الأمان و ان يوكل الامر لاهله
    و أول إن شاء الله ما المصريين يتمسكوا بالصفات دي
    هينصلح حال التعليم - الصحه - الطرق - ................
    AmRo
    AmRo
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

مُساهمة من طرف AmRo الأربعاء أغسطس 17, 2011 7:11 am

عاشق الحرمين كتب:بسم الله و الصلاة و السلام على رسول الله صلى الله عليه و سلم أما بعد
    هحقق إن شاء الله 5 حاجات
    1- العدل
    2- العقول المتحررة
    3- الإخلاص و الإتقان
    4- السرعة و الدقة
    5- الأمان و ان يوكل الامر لاهله
    و أول إن شاء الله ما المصريين يتمسكوا بالصفات دي
    هينصلح حال التعليم - الصحه - الطرق - ................

الله ينور عليك يا عاشق الحرمين

انا معاك فى الصفات الجميلة دى

بس ياترى نغرس الصفات دى من خلال ايه ؟؟

و ياترى ايه القرارات اللى توصل الشعب للصفات دى

ارجو التوضيح يا معالى الريس
    عاشق الحرمين
    عاشق الحرمين
    لسة عضو جديد
    لسة عضو  جديد

مُساهمة من طرف عاشق الحرمين الأربعاء أغسطس 17, 2011 7:34 am

أعتقد إن الكلام من القلب للقلب و النزول مع الناس ف الشارع و التحفيز بالجوايز و التشجيع و التحميس و الوعود الصادقة و و التدرج في اثبات الأقوال نتائج أفعال
    AmRo
    AmRo
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

مُساهمة من طرف AmRo الأربعاء أغسطس 17, 2011 7:43 am

عاشق الحرمين كتب:أعتقد إن الكلام من القلب للقلب و النزول مع الناس ف الشارع و التحفيز بالجوايز و التشجيع و التحميس و الوعود الصادقة و و التدرج في اثبات الأقوال نتائج أفعال

جميل يا ريس

كلام مقنع

و بارك الله فيك
    محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

مُساهمة من طرف محمد اسامه الأربعاء أغسطس 17, 2011 11:08 pm

AmRo كتب:
    محمد اسامه كتب:

دا شرف ليا يا محمد و شكرا ع الثقة الغالية دى

لا يا باشا دا الشرف ليا انا ياريس

طب شوف القرارات بتاعت الميزانية تحت

رأى فى الصحة

محل دراسة

متخفش انا دارسه كويس وهترجع تقول ابو اسامه قلى

اولا منور يا ابو اسامة

دا نورك يا باشا

و الف شكر على صوتك .. و اتأكد انك فى ايد امينة

أما بقا عن موضوع المعاشات الكتيرة و الميزانية

ف كويس انك خلتنى آخد بالى من النقطة دى

الميزانية

ازاى تزيد

خد القرار ده

12 هاراجع كل الاتفاقيات و مش هاخلى غير اللى فى مصلحتنا يعنى الغاز الطبيعى اللى كان بيتباع بالخسارة .. لا يمكن نخسر فيه تانى

القرار ده عنب

13 لازم نطبق نظام التبادل بين الدول يعنى ما ابقاش انا باستورد منك حاجات بالشىء الفلانى و انت ما بتستوردش منى حاجة ... لأ عشان استورد منك انت كمان تستورد منى

يعنى يبقا الميزان متكافئ

عااااااااارف ان مواطنين كتييير هتقوللى : يا ريس هنصدر ايه بس ما تخلى الطابق مستور

بلاش فضايح

و انا من هنا بقول :: يا شعبى لازم ما ننساش الصحرا اللى اتفقنا اننا هنعمرها مع بعض .. و اكيد هنقسمها تقسيم جميل جدا

يعنى نكتر من القمح عشان ما نستوردش تانى و نصدر و نرجع دورنا التاريخى دا احنا كنا ملوك القمح يا مصريين

و كمان نشوف مصانعنا .. نشوف لو فيها مشاكل نظبطها عشان تبقا الصناعة المصرية عالية و محترمة

لوززززززززز

14 القرار الاهم و الاخطر بالنسبة للميزانية

دا القرار اللى هيوفر للدولة ملايين الملايين

انتو عارفين يا شعب مصر ان المرتبات بتاعة دكاترة الجامعات و غيرهم كبيرة جدا لدرجة انها ممكن توصل نص مليون او اكتر

انا هاعمل حد ادنى الفين جنيه (يعنى اقل واحد هياخد الفين جنيه مرتب ) و حد اقصى 50 الف جنيه(طبعا محل دراسة .. بس انا مش ناوى ازودها)

كتير اوى كده يا ريس البلد عايزه واحد بخيل يخاف على الربع جنيه لحد ما يرجع عهد المليم والقرش ساغ

يعنى يا ريس نخلى حد ادنى 1200 و حد اكبر 14000

على فكرة كدا انا بأوفر على الدولة فلوووووووووس كتيرة جدا

هنستخدمها فى المشاريع و المعاشات .. و الميزانية هتزيد .. و نصيب الفرد فى الدخل القومى هيزيد و هتحلو

أما بالنسبة للصحة فأنا هادرس رأيك و ممكن امشى بيه لو لقيت الميزانية هتقصر معايا ... أما لو الميزانية تمام هأدلع الشعب دا

قلتلك يا باشا انا درسه كويس وبعدين انا قعت مع ناس كتير كبيره وقالتلى على واكدولى ان ده نظام امريكا وفرسا بالتحديد

و طبعا اى تعليق انا هنا موجود (انتو بتعيشونى فى جو غير الجو) يلا هانزل دلوقتى من على كرسى الحكم بس مستنى تعليقاتكم عشان أطلعله تانى ( مؤقتا) و لو جاتنى افكار جديدة هقوول

وانا كمان
    محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

مُساهمة من طرف محمد اسامه الأربعاء أغسطس 17, 2011 11:09 pm

عاشق الحرمين كتب:أعتقد إن الكلام من القلب للقلب و النزول مع الناس ف الشارع و التحفيز بالجوايز و التشجيع و التحميس و الوعود الصادقة و و التدرج في اثبات الأقوال نتائج أفعال

كلام تمام بس ايه هى الخطوات الى هتحقق بها النتائج دى
    عاشق الرحمن
    عاشق الرحمن
    عضو نشيط
    عضو نشيط

مُساهمة من طرف عاشق الرحمن الأربعاء أغسطس 17, 2011 11:23 pm

والله لو الواحد اصبح ريس ودا صعب
    يحاول يعمل عدالة علي قد مايقدر
    لان دولة العدل باقية
    والدليل قصة اليهودي مع سيدنا عمر والمقولة الشهيرة التي قاله اليهودي عندما راي امير المؤمنين ثوبة بة رقع ونائم تحت ظل شجرة فقال
    "عدلت فامنت فنمت ياعمر"
    محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

مُساهمة من طرف محمد اسامه الخميس أغسطس 18, 2011 12:21 am

عاشق الرحمن كتب:والله لو الواحد اصبح ريس ودا صعب
    يحاول يعمل عدالة علي قد مايقدر
    لان دولة العدل باقية
    والدليل قصة اليهودي مع سيدنا عمر والمقولة الشهيرة التي قاله اليهودي عندما راي امير المؤمنين ثوبة بة رقع ونائم تحت ظل شجرة فقال
    "عدلت فامنت فنمت ياعمر"

رأى جميل واظ العداله مش هتتحقق الا مع تطبيق الشريعه الاسلاميه
    محمد اسامه
    محمد اسامه
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

كفى وسام الاسلام

مُساهمة من طرف محمد اسامه الأحد أغسطس 21, 2011 4:38 pm

AmRo كتب:
    محمد اسامه كتب:

بسم الله الرحمن الرحيم

معلش يا ريس .. يعنى ممكن تعزل الناس الوحشة اللى فيهم انما لو فيه ناس كفء بلاش شيل اللى مش عارفين يصلحوها

اصل البلد محتاجة ناس حازمه مش تطبطب على الرايح والى جاى

يعنى قرار طايش شوية بس هنعديها ... مع انها كدا ممكن تولع

لا مش هتولع دا الناس هتهدى

يا سلام عليك .. عظيم القرار دا

انا معاك جدااااااااااا

محمد اسامه كتب:
    ماشى
    بس كدا الطلبة ممكن تزهق من المدرسو اللى فيها يعنى بحبحها شوية فى الاجازة

ما انا هخلى المناهج كلها تفكير

يا رب تقدر تكمل و يسيبوك فى حالك .. بس اقولك ايه .. اشمعنا يعنى ... اعمل يا ريس و ربنا معاك و احنا كمان
    نظام شورى
    عظيم
    اهو دا كلام الناس العاقلين
    على الرغم من الصعوبة و التعب بس هنقووول معااااك :: ان شاء الله يا ريس
    بالنسبة للعلاقات لازم تصلحها يا ريس
    انما شبابنا عاوزين نستفيد بيهم

عندنا كتير قاعدين على القهاوى ناخد الى عايزينه و نطلع الباقى

انا ابديت رأيي الخاص يا ريس.. و صوتى معاك (دا طبعا لو انا ما اترشحتش).. شد حيلك انت بس

DoCToR
    DoCToR
    لا اله الا الله
    لا اله الا الله

مُساهمة من طرف DoCToR الثلاثاء أغسطس 23, 2011 10:26 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
    فى البداية هوفر ميزانية عشان النهضة الى ناوى اعملها
    عشان كده هستعين بنقطة من خطه الاستاذ مدحت الخفاجى

هى:
    توفير نصف الميزانية السنوية والتي كانت تنفق على قوات الأمن المركزي (58
    في المائة من الموازنة) وذلك بتخفيض تلك القوات من 1.7 مليون فرد الى30 ألف
    فرد لمكافحة الشغب فقط. وذلك لأن الأنظمة الديمقراطية لا تعتمد في
    استقرارها على قوات البوليس ولكن تعتمد على مساندة الشعب لها

قرار رئيس الجمهورية رقم 1
    هسعى انى اعمل وحده عربية
    2
    فض جميع الاتفاقيات الى مش فى صالح مصر
    (الغاز الطبيعى )
    3
    تدعيم الجيش المصرى باحدث الاسلحة بحيث انه يكون مصدر للدفاع عن الدوله ضد اى دوله مهما كانت قوتها
    4
    استغلال اجزاء كبيره من الصحرة عن طريق اقامة المدن السكانيه عشان احل ازمة السكن ومدن صناعية وتكون متخصصه فى الحجات الى بنستوردها عشان ابطل استورد وممكن اصدروهعمل مزارع يكون نظام الزراعة فيها على النظام الامريكى هو انى اخلى نطاق للقمح واخر للذرة
    والمحاصيل الى مصر بتستوردها وبكدا انا هكون وفرت مساكن وفرص عمل واموال
    5
    اقامة المشاريع العملاقة للالكترونيات والحديد والصلب و السيارات و الأتوبيسات والملابس الجاهزة والكيماويات والصناعات الهندسية
    لتوفير فرص العمل
    6
    التعليم
    انا ناوى انى اقلل سنوات التعليم 3سنين على الاقل
    وبكده هيكون الواحد طلع من التعليم الاساسى وهو عنده 15 سنه مش 18 وبكده هيكون الواحد طالع من اى كلية يدخلها شباب

.7

إقامة مزارع سمكية على 5 مليون فدان كمرحلة أولى لإنتاج الجمبري والأسماك
    البحرية تعوض عن عدم استطاعة زيادة الرقعة الزراعية وذلك حول الشواطئ
    المصرية خارج نطاق القري السياحية بحيث تنتج ما يساوي أضعاف الإنتاج
    الزراعي الحالي من محاصيل وخضار وفاكهة

يعتمد رئيس الجمهورية
    doctor.

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 9:28 pm